Cucur Jagung Sempoi

6:41:00 PM


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Resepi berbuka puasa hari ini, teringin nak buat cucur. Alang-alang ada jagung , jom buat cucur jagung sempoi punya !

Resepi Cucur Jagung Sempoi 
**untuk 2-3 orang makan

♥ setongkol jagung (sagat atau hiris)
♥ 1 cawan tepung gandum
♥ 1 tangkai cili merah (dihiris nipis)
♥ 5 ekor udang (potong kecil-kecil)
♥ susu UHT
♥ garam dan gula secukup rasa
♥ air suam

Cara-cara

■ Campurkan air serta beberapa sudu besar susu UHT dan gaul kan bersama tepung. (Cecair tuang sedikit demi sedikit sambil gaul, sehingga adunan tidak terlalu cair)
■ Masukkan garam dan gula secukup rasa.
■ Hirisan jagung, cili dan udang dimasukkan dan gaul hingga sebati.
■ Panaskan minyak dan goreng macam biasa.
■ Siap untuk dihidang bersama sos.



Selamat mencuba versi Iola :)

You Might Also Like

16 comments

  1. Ermm mesti lazat ni..terima kasih share resipi..simple but nice..

    ReplyDelete
  2. Akak !! >:( takpernah buat, tapi jiran bagi haritu.. manis :(

    ReplyDelete
  3. bila tengah puasa, pandang cucur ni macam lazat jer...

    ReplyDelete
  4. Kalau pakai susu Dutch Lady pun boleh ke? :B
    Btw sis, saya dah hantar email tau ^_^

    ReplyDelete
  5. Dah lama x makan apa2 jenis cucur ni...hehehe...
    Singgah sambil klik nuff Dove + kastam (^^,)

    ReplyDelete
  6. ni peberet ni....cucuq jagung.....terliurnyaaa laaa

    ReplyDelete
  7. sempoi! kite pun suka gak cucur jagung ni.. taruk udang sikit.. wuu sedap.. hihi

    ReplyDelete
  8. Rajinnye gi sagat jagung. Akak beli yang dalam tin je:)

    ReplyDelete
  9. selalu makan kalau g Bandung..kalau kat KL malas pulak nak buat...sbb suka cucur bawang je :P

    ReplyDelete
  10. wahh..siap guna susu UHT.. menu sihat nih.. hehehe..

    ReplyDelete

Featured Post

Followers