Baca suatu artikel tentang persahabatan di internet.
Teringat zaman dulu-dulu.
Aku ada banyak kawan baik..
Banyak tu disebabkan semakin meningkat usia,
kawan-kawan pun dah makin berbeza.
Kadang-kadang ada yang terputus hubungan,
dapat kawan baik lain pula.
Masa tu, erti kawan baik bagi aku
ialah rakan yang sekepala
dan boleh buat geng serta bermain bersama.
Erti bagi seorang budak sekolah sahaja..
Bila dah menginjak ke alam dewasa,
baru lah aku faham kawan baik
ataupun lebih aku gemari sebagai
sahabat baik, sahabat dunia akhirat.
Yang membantu aku menjadi lebih matang,
saling membimbing ke arah kebaikan
dan sahabat yang boleh diharap
apabila ditimpa kesusahan, insyaallah.
Kawan baik pertama aku dahulu,
berbangsa Cina.
Kami berkawan sejak dari tahun satu hingga tahun 3.
Yang menarik tentang rakan aku ni,
dia yang jadi pakar pemakanan aku.
Kalau nampak aku makan keropok atau gula-gula sahaja waktu rehat,
mesti dia berleter punya.haha..
Dia cakap tak baik la..nanti sakit perut la..
Dia mesti akan teman aku pergi beli nasi atau nugget.
hehe..dia pandai..selalu ajar aku math.
Tapi persahabatan kami sampai tahun 3 sahaja.
Dia berjaya lompat ke tahun 5..kan ada PTS lagi masa tu.
Aku tak berjaya jadi masuk tahun 4 sahaja lah.
Makin lama, hubungan makin renggang.
Mulanya aku cemburu la juga, tapi lama-lama aku tak kisah dah.
Dia dah ada yang lain,
aku pun ada yang baru.
Rakan baik aku yang kedua pun Cina juga.
Kami sangat rapat.
Kami berdua pula join satu geng ni juga.
Kiranya kalau dalam kelas,
kami satu geng mesti akan jadi satu kumpulan.
Dalam group tu, aku dengan kawan aku sorang lagi je Melayu.
Yang lain semua chinese.
Memang rapat.
Pergi mana-mana pun mesti bersama,
especially dengan kawan baik aku tu la.
Hubungan kami tak terputus pun biarpun dah masuk sekolah lain.
Aku dengan rakan melayu aku seorang lagi dapat masuk sekolah berasrama penuh.
Rakan-rakan chinese yang lain sambung di sekolah yang sama..
Biarpun begitu,
kadang-kadang waktu cuti sekolah, selalu juga jumpa.
Rajin juga berbalas surat waktu aku tinggal di hostel.
Yang paling sweet bila kami hangout..( kawan Melayu aku jarang follow)
diorang semua chinese, and aku je Malay serta bertudung.
Time tu, ada orang tengok-tengok juga kami berlima.
Mungkin pelik, tah. hehe..tak pun, sebab aku ni berwajah chinese kot. haha.
aah tak kisah pun, janji happy.
Masa tu, birthday aku..diorang sambut and hadiahkan aku anak patung comel.
Our friendship lasts sampailah habis SPM,
dan masing-masing bawa diri haluan masing.
Ada yang sambung STPM, ada yang pergi overseas.
Jadi jarang dah la berhubungan.
Di sekolah menengah, aku berkawan rapat dengan seorang ni je.
Yang ni la kawan baik aku pertama di sekolah baru.
Dia dormate dengan aku biarpun kelas berbeza.
Tidur sebelah-sebelah sahaja.
Kami share everything.
Masalah, luahan semua.
She's still my good friend till now.
Tapi contact melalui FB and mesej je..
Aku segan nak berjumpa dengan any of my schoolmates.
huu..aku rasa aku masih tak berjaya lagi.
Diorang semua dah hebat-hebat..
Aku jadi segan, padahal kalau korang fikir alah..biasala tu.
Humm..in my situation..it's different. Enough then.
Masuk matriks pula..aku tak ada kawan baik..
cuma kawan nak pergi kelas sama-sama sahaja.
Tak ada yang sebaik dahulu aku rasa..
And lastly,
di universiti..barulah aku jumpa sahabat baik.
Kami berenam.
Asal pertemuan kami ada cerita yang tersendiri.
Tapi kami survive selama empat tahun di uni.
susah senang kami bersama.
Ada kala pernah juga bergaduh.
tapi kami baik semula.
Baik macam tak pernah ada hal sebelum ini.
Biarpun deep down of course ada parut,
tapi bila mengenangkan ada hikmahnya,
kami sentiasa bersama.
Pernah juga jadi konflik antara aku dengan mereka.
Namun akhirnya baik kembali apabila masing-masing mampu berfikir positif.
Rasa macam suatu keluarga dah.
Di samping aku dapat belajar banyak perkara melalui persahabatan ini,
kami masing-masing dapat berkongsi pendapat dan sebagainya.
Saling ingat mengingati.
Biarpun tak perfect, tapi sekurang-kurangnya mencuba ke arah yang lebih baik.
Bila ada yang susah, semuanya sama-sama terasa dan akan cuba membantu.
Biarpun tidak mampu sekali pun,
sokongan yang diberi pun sudah mencukupi.
Pernah juga jadi konflik antara aku dengan mereka.
Namun akhirnya baik kembali apabila masing-masing mampu berfikir positif.
Rasa macam suatu keluarga dah.
Di samping aku dapat belajar banyak perkara melalui persahabatan ini,
kami masing-masing dapat berkongsi pendapat dan sebagainya.
Saling ingat mengingati.
Biarpun tak perfect, tapi sekurang-kurangnya mencuba ke arah yang lebih baik.
Bila ada yang susah, semuanya sama-sama terasa dan akan cuba membantu.
Biarpun tidak mampu sekali pun,
sokongan yang diberi pun sudah mencukupi.
Syukur
Persahabatan itu masih terjalin.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Alhamdulillah , syukur ke hadrat Ilahi akhirnya aku telah selamat diijabkabulkan bersama pasangan ku. Sudah tiga bulan bergelar suami dan isteri. Lain rasanya bila dah berumah tangga berbanding zaman bercinta dahulu hihi..
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Wahlawei.... berhabuk sudah ini blog ar..
Kalau dapat update ni..maksudnya i'm very free and unoccupied at the moment.
Tinggal seminggu lagi bakal melabuhkan tirai sesi persekolahan 2016.
Subhanallah...pejam celik dah nak selesai sudah dan bakal masuk tahun 2017 pula.
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Hye there! Lama nya blog ni tak terupdate..
Sorry and bigg thanks for those yang sudi singgah sini.
Insyaallah..cuti sekolah ni ada la masa nak berjimba-jimba
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Lama tak update dan jalan-jalan ziarah blog rakan-rakan..
Harap kalian sihat sejahtera.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
I am truly sorry sebab lambat nak update especially for my giveaway. Tak sangka banyak juga yang sudi join. I promised weekend insyaallah berkesempatan.
Sekarang ni busy dengan aktivit sekolah..bulan Ramadhan banyak juga aktiviti-aktiviti dianjurkan. :)
see ya !
p.s : thanks so much fifie feyca :) selalu singgah sini and to all viewers and reader, a big thanks k.
Insyaallah will come back to u soon
assalamualaikum dan salam sejahtera..
sorry lambat nak update senarai peserta..
baru berkesempatan nak buka blog.
Banyak aktiviti sempena bulan puasa ni..
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Ha...aku ni dah jadi cikgu seni sekarang ni..walaupun memang lari dari option, tapi aku cuba juga belajar benda baru ni,. best juga mengajar seni..khususnya lower form lah hihi
sebab tak ada paper exam major macam SPM ha.. kalau yang tu memang kena serah pada yang pakar lah..guru option Pendidikan Seni.
Salam ramadhan semua :)
Selamat berpuasa..
Moga bulan paling dinanti umat Islam ini dapat dimanfaatkan dengan amalan-amalan yang menguntungkan kita insyaallah :)
p.s : Puasa pertama di Bintulu beb..
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Saja check search keyword di blog..
Recently, banyak yang cari tentang baju kurung..jenis kasut..hee
Tanda-tanda raya nak dekat la ni..
Ahaha...puasa pun lagi beberapa hari lagi... :)
p.s : aku dah di bintulu dah uhuhuhuu...........rindu umah....mak abah...adik2..bilik... sat nya cuti
Alahai...tinggal sedu-sedu ja cuti..dah nak buka sekolah dah next week..
aigoo...budak segan nak ke sekolah..cikgu pula sedih cuti dah habis..
tak apalah..tunggu cuti raya pula insyallah,,
baru teringat banyak kerja tak buat lagi..SKT,,projek students..rancangan mengajar untuk penggal baru aiyayaya
Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Musim cuti sekolah, musim pasangan melangsungkan majlis perkahwinan..
Usia macam aku ni..makin banyaklah jemputan daripada kenalan dan sahabat-sahabat masa comot-comot dulu.
![]() |
| ni anak murid aku..nakal ni..suka main. tapi rajin :) |
Untuk warga pendidik di bumi Sarawak, semestinya lagu ini dapat menyuntik semangat mendidik anak-anak bumi kenyalang :)
Nak nyanyi lagu ni pun ada gaya dia tersendiri.
Ce tengok video yang disediakan di bawah
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Di sini ingin diberitahu, bahawa blog Mellya telah di 'delete' oleh google..
huuuu..kepada sesiapa yang ingin berurusan tentang design blog,
boleh terus emel fhatinamelia@gmail.com atau whatsapp : 0189830500.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Antara reason aku dah lama tak on blog..ialah masalah lappy lama ku cik acer..
Beliau telah meninggalkan daku dua bulan yang lalu..
sadis juga sebab pergi tanpa warning.
sekian lama beliau nazak, akhirnya langsung tak boleh buka...sob sob





















